Wzorce Projektowe

Co to są wzorce projektowe?
Można to wytłumaczyć w bardzo prosty sposób. Grupa doświadczonych programistów zauważyła, że pewne problemy się powtarzają w wielu różnych projektach. Wpadli na pomysł, by spisać typowe rozwiązania tych problemów. Te rozwiązania to właśnie Wzorce Projektowe. Innymi słowami jest to sposób pisania kodu, tworzenia zależności, nazywania klas, który ma na celu pomóc programiście, osobie przeglądającej ten kod, jak również osobie, która dopiero dołączyła do projektu.
Wyróżniamy 3 grupy wzorców projektowych
-Wzorce kreacyjne – wykorzystujemy je do tworzenia i konfiguracji obiektów, zwiększając ich elastyczność i ułatwiając ponowne użycie kodu (na przykład: Fabryka Factory)
-Wzorce strukturalne – opisują struktury powiązanych ze sobą obiektów, zachowując przy tym elastyczność i efektywność tych struktur (na przykład: Adapter Adapter)
-Wzorce behawioralne – dotyczą algorytmów i rozdzielania odpowiedzialności pomiędzy obiektami (na przykład Stan State)
Czy wzorce to niezbędna wiedza dla programisty?
Zacznę od tego, że nie jest to niezbędna wiedza dla programisty. Można wiele lat programować, mierzyć się z problemami i rozwiązywać je własnymi siłami, tylko po co? Jak mawia klasyk: po co wymyślać koło na nowo? Zapewne większość problemów, które bym napotkał, ktoś już kiedyś przerabiał, ba nawet znalazł rozwiązanie i podzielił się z innymi za pośrednictwem Wzorców Projektowych. Aby lepiej przekazać czym są wzorce projektowe przybliżę działanie kilku z nich.



